måndag 25 december 2000

2000-12-25

Idag så var jag, Johan och Jakob ute för att inspektera isen, vi började med att åka upp till N Bergundasjön. Det gick inte så bra! Isen var bara en centimeter eller två. Och det gick inte att ta sig ut på sjön, hur gärna vi än ville. Och hade vi nu levt i seriernas värld så hade man fått se tre pratbubblor ovanför våra huvuden innehållande orden Ärke-Fan, Is-Helvete eller Sjö-Satan. Men , men….efter att ha konstaterat att isen gick sönder om man petade lite på den med hälen, så begav vi oss ner till södra bergundasjön. Där var isen faktiskt lite tjockare, 3-4 cm i alla fall. Inne vi kanten höll den dock ej utan man fick ta det lite lugnt de första metrarna. Men man kom fortfarande igenom isen om man lyfte upp billen 30 cm från isen och sen lät den falla ner av sin egen tyngd. Så den var ju inte så där löjligt tjock, det knakade rätt friskt men vi arbetade oss utåt. Vi vågade dock inte gå ut så långt, för jag hade bara en tröja på mig, vilket medförde att jag således var tvingad att förvara snusdosan i byxfickan. Och som ni alla kan förstå så skulle ett isbrott över ett djup överskridande dryga meter obönhörlig medföra att jag skulle blöta ner min käraste ägodel ( för att inte tala om att förfrysa det mer ädla regionerna, så att säga ). Och då en riktig snusdosa är gjord utav papper så skulle den upplösas och min olycka vara ett faktum. Fast då slog det mig, en lysande ide´ som en blixt från klar himmel. Jag kunde ju lägga min dosa i min medförda ryggsäck, lämna den på grundare vatten, ta en liten tuting " Underberg " för att sedan ge mig ut på de istäckta vidderna. Det skulle nog fungera, men icke. Det sket sig på Underbergpunkten, den gick till i alldeles för ringa mängder Så när mörkret föll över Taskmörtland tvingades vi retirera, men endast tillfälligt.

//Kalle

Inga kommentarer: